František Antonín hrabě Kolowrat - Liebštejnský, prezident zemského gubernia a nejvyšší purkrabí království českého, vydal 1819 nařízení o sběru v Čechách všem 16 krajským guberniím a pražskému hejtmanství a rozsáhlý nevídaný sběr byl zahájen. Po letech lze konstatovat, že Zemské prezidium v Praze, které české příspěvky soustřeďovalo, nejenže nebylo ani jednou po tři roky urgováno o uspíšení své zásilky, ale navíc nikoho z vídeňského ministerstva vnitra ani z Gesselschaft der Musikfreunde nezajímalo, že z Čech nebylo - na rozdíl od ostatních zemí monarchie - do Vídně odesláno vůbec nic, a oba exempláře kolowratského rukopisu tedy archivují literární a hudební archivy Národního muzea v Praze. Pro úplnost uveďme, že na zřízení Vlasteneckého muzea v roce1818 (dnes Národního muzea) se význačným způsobem podílel právě hrabě F. A. Kolowrat-Liebštejnský.
1895 Když přeskočíme do konce 19. století, pak zájem o sběr tanečního folkloru vzbudil Josef Vycpálek (1847-1922), profesor piaristického gymnázia v Rychnově nad Kněžnou, kolowratský zámecký archivář, zakladatel tancepisu a sběratel lidových tanců zejména na Rychnovsku, Táborsku a Choceradsku. Díky zručnému stenografování a kategorizaci kroků totiž dokázal zachytit taneční pohyb dopodrobna slovem a zahájil tak novou epochu v dokumentaci lidových tanců. Pro Národopisnou výstavu českoslovanskou v roce 1895 pořídil obsáhlý seznam lidových tanců a za účast na ní byl perzekuován.
1947 Od tohoto roku nese jeho jméno nese pražský Soubor písní a tanců Josefa Vycpálka.
1949 Vznik Hořeňáku je spojen se synem Josefa Vycpálka, profesorem pražské Akademie múzických umění dr. Vratislavem Vycpálkem (*30. 7.1892 Rychnov nad Kněžnou, †9. 10. 1962 Praha), hudebním skladatelem (složil více než 80 skladeb, písní a tanců), sběratelem a propagátorem lidové písně a folklóru. Také on byl profesorem ne však ve svém rodišti, ale v Praze. Doplňme, že měl za manželku dceru rychnovského rodáka Otmara Vaňorného, vynikajícího překladatele z řečtiny a latiny.
Právě Vratislav Vycpálek stál u kolébky Hořeňáku, když kolem sebe soustředil několik mladých lidí z Horní Nové Vsi, vtiskl jim do vínku lásku k lidovému tanci, zpěvu a podnítil je k založení souboru. Ti se pak scházeli - původně šest párů, a protože místnost na zkoušky nebyla, nacvičovali a tancovali bez hudby; i kroje byly vypůjčené. Soubor - tehdy se říkalo taneční kroužek - obnovil zvyk "Staročeského máje", příležitostně se zúčastňoval národopisných slavností, soutěží lidové umělecké tvořivosti, a jak to bývalo, cílevědomější činnost se projevovala před nějakou soutěží. Na nejstarší dochované fotografii souboru Hořeňák z roku 1949 jsou jeho zakládající členové - zleva stojí Jiří Beneš, František Ježek, Jiřina Laušmanová, Jiřina Vlášková, Vlastimil Knap, dr. Vratislav Vycpálek, hudební patron novopackého okresu Jaroslav Skrbek, Alena Blažková, Antonín Jarušek, klečící - Lidmila Lámrová a sedící zleva Jan Kolář, Milka Fajfrová, Eva Jarušková a Jaromír Šáfr.
Dejme slovo pamětníkovi: Měli jsme štěstí, že k nám tehdy zavítal profesor Vratislav Vycpálek. Horní Nová Ves ho zaujala hezkým okolím a mládeží, která měla chuť tančit. A tak jednoho nedělního odpoledne vznikl soubor, jenž pod jeho vedením tančil české lidové tance. Sice bez krojů, bez muziky, ale se srdci horoucími. Profesor však nemohl k nám stále dojíždět a mezi námi nebyl nikdo, komu by zkušenosti a um dovolily přijít na jeho místo. Tóny harmoniky umlkly, taneční boty putovaly do skříní. Na dlouhý čas...
1954 Do tohoto roku vedl soubor dr. Vratislav Vycpálek, po něm nastupuje a soubor vede do roku 1959 pan Groh.
1957 se soubor zúčastňuje slavností písní a tanců "U nás na Náchodsku". V těchto letech taneční složku souboru vede Jindřich Rychtera, muziku obstarávala jen harmonika a klarinet. Až učitel Josef Stejskal soustředil devět muzikantů - amatérů a ti v zimním období nacvičovali lidovou hudbu především dětskému souboru.
1959 Od tohoto roku začínají zápisy v souborové kronice a nastává zvrat: Muzikanti už byli, i když věk 60 let nebyl výjimkou, a vedení souboru a hraní na basu se ujal až do roku 1963 učitel v Horní Nové Vsi Josef Stejskal. Předtím prošel krátkou praxí v brněnském vojenském souboru Jánošík a hrál i ve stejnojmenném filmu. To vysvětluje fakt, že na repertoáru budoucího Hořeňáku byly Karičky, Zbojnický tanec i valašský Cigánský..
Zastavme se a citujme opět pamětníka: Do vsi přišel nový učitel, nadšenec a zanícený organizátor. Jako zázrakem postavil v obci se 600 obyvateli soubor o 35 členech a dokázal skoro nemožné: Ze země vydupal muzikanty, o kterých nikdo ani netušil, že v obci žijí, a z nich vytvořil jádro lidové muziky. Vedle družstevníka hraje úředník, vedle důchodce kovář, vedle studenta textilák. A všichni - stejně jako tanečníci a zpěváci - jezdí po štacích, aby se s vděčnými diváky rozdělili o svůj vřelý vztah k lidovému umění. Tentokrát už s bohatým krojovým vybavením, s muzikou, která to po programu umí zmáčknout do skoku...
Soubor vystupoval v prvních svých krojích, které měly ráz všeobecného kroje českého a jež navrhla paní Matoušková z Hradce Králové. Stejskalova muzikantská záliba se projevila v souboru, a tak ještě v tom roce jeho členové souboru vystoupili pro děti na vánoční besídce a na okresním kole soutěže tvořivosti mládeže (tehdy se říkalo STM) v Hradci Králové.
Velkým pomocníkem Vratislava Vycpálka a Josefa Stejskala byl Antonín Ódl. Právě on pomáhal rozvíjet taneční i hudební činnost (muzika byla jen harmonika a klarinet) a soubor se od roku 1957 zúčastňoval folklorních slavností U nás na Náchodsku.
1961 se dávají různé návrhy na jméno souboru - Hulán, Obkročák, Rejdovák, ale konečné rozhodnutí nepadlo.
1963 Po odchodu Josefa Stejskala se vedení souboru ujímají Antonín Jarušek a Stanislav Brůna, hudbu vede L. Švitorka a taneční složku Jindřich Rychtera. Spolupráce s profesory Pavlem Krejčím a Františkem Bonušem pak přinesla zásadní změnu - orientací výlučně na český folklor, především na tance, písně i lidová vyprávění z Podkrkonoší, regionu Hořicka a Novopacka. Právě oni dali výběrem a zpracováním souboru „vizáž", naprosto nezaměnitelnou s jinými soubory, které už v té době pracovaly v severovýchodních Čechách. V repertoáru zakotvily tance z Podkrkonoší, ale i tance obrození a folklor městské periferie. Soubor se stylově vyhraňoval a svou tvář utvrzoval v podvědomí veřejnosti působivými programovými bloky, jako byly např. Okolo Javoří, Rok pod horami, Chléb a písně, Chození po májích. Program se vyznačoval rázovitým humorem, byť trochu silácky drsným, a i taneční technika se stylizovala do tvrdší podoby. Na doporučení Františka Bonuše a Pavla Krejčího soubor odjíždí na festival U nás na Náchodsku, a tak se v tom roce dostává znovu tam, kde již účinkoval ve svém začátku. Ale na tento festival - říkalo se mu Rýzmburk - se již nedalo jet bez jména. Přemýšlelo se, až se přišlo na jméno Hořeňák.
Ze souboru se postupně stává pevně stmelený kolektiv, kde jeden chápe druhého a překážkou není ani rozdílný věk jeho členů, někdy i několik desítek roků. Za dlouhá léta svého působení, a to jak uměleckého, tak i kulturního, si vytvořil osobitý hudební, taneční i slovesný repertoár, který ve svých hlavních rysech vychází z romantických historických vrstev folkloru v Podkrkonoší. Ten dále doplňuje z jiných podhorských krajů Čech, především Podorlicka a z Českomoravské vysočiny.
Hořeňák se dostává do povědomí diváků i organizátorů, vystupuje doma i v celém okolí na nejrůznějších slavnostech, jako byly letní mírové slavnosti, ale i třeba požárnické, stejně tak na dožínkách, oslavách Prvního máje i Mezinárodního dne žen (MDŽ), národních i mezinárodních družstevních dnech, na výstavách (např. 50 let SSSR), oslavách výročí Února, Dnech tisku, rozhlasu a televize (a stejně tak i na Slavnostech Rudého práva), oslavách Velké říjnové socialistické revoluce a Měsíce československo-sovětského přátelství, u příležitosti výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou, na Dnech družby (včetně vystoupení pro sovětské vojáky v Jičíně), Dnech kultury u nás i v cizině, na konferencích brigád socialistické práce či oslavách Slovenského národního povstání.
Stejně tak tomu bylo i na večerech družby, nejrůznějších konferencích (např. Jednoty), předáváních rudých praporů, ale i na sjezdu baráčníků, nadílkách Dědy Mráze, soutěžích tvořivosti mládeže (STM) i přehlídkách lidové umělecké tvořivosti (LUT), na schůzích Svazu československo-sovětského přátelství (SČSP) i jednotných zemědělských družstev (JZD), na nejrůznějších výstavách (např. ovoce a zeleniny, ale i na celostátní výstavě AGRA v Nitře), na dětských dnech, na plesech i šibřinkách. Soubor vystupoval pro jiskry a pionýry, v kulturních klubech JZD, na setkáních s FDJ (organizací Svobodné německé mládeže), na sportovních hrách i na Dnu nevidomých. Soubor se účastnil brigád na sběru železného šrotu, vítání občánků do života, soutěží národopisných skupin, konferencí brigád socialistické práce (BSP), výchovných koncertů a také na oslavách 100. výročí narození Josefa Kožíška (známého pedagoga a „znatele dětské duše"), na slavnostních otevřeních škol, filmových festivalech pracujících, na festivalech a nejrůznějších soutěžích.
1964 K 15. výročí vzniku souboru se dává do tisku nový propagační materiál i nové plakáty a Hořeňák natáčí poprvé pro televizi. Podle návrhu PhDr. Jiřiny Langhammerové z Národopisného muzea v Praze se dávají šít nové, vyšívané kroje. Dalo moc práce, než se vše sehnalo tak, jak mělo být.
Hořeňák má za sebou již několik zájezdů do zahraničí a znovu se zakládá dětský soubor, který dostává název Hořeňáček. S dětmi je velmi dobrá práce, mají nové kroje a vystupují už i samostatně, ale musí jim stále hrát muzika od velkého souboru, což je velmi náročné.
Kroniky podávají svědectví o letité sousedské spolupráci s folklorními slavnostmi „U nás na Náchodsku", o úspěších i prohrách na domácích scénách, o zájmu pořadatelů zahraničních festivalů a setkáních, o přátelství se souborem z Altenburgu v bývalé NDR. Ale taky o potížích s místními orgány, aby soubor mohl vůbec vyjet za těmito přáteli. Prý pro nedostatečnou kulturní úroveň :-(
1966 se ujímá vedení souboru Jaroslav Čístecký, primášem a vedoucím hudby je již delší dobu F. Fól. Poprvé se jede do Strážnice a popáté na festival U nás na Náchodsku.
1967 se do čela souboru staví Eva Jarušková a Hořeňák odjíždí na festival českých souborů do Prahy.
1968 1. zahraniční zájezd, festival folklorních souborů ve Skopje, Jugoslávie
1969 2. zahraniční zájezd, folklorní festival v Acgui Ferm, Itálie
1971 Od toho roku stojí v čele souboru manželé Jana Rychterová (vede pečlivě i souborovou kroniku) a Jindřich Rychtera; ten se stává zároveň organizačním vedoucím, který je již v souboru naprosto nezbytný. Stále se zkouší v tělocvičně, kde není topení ani nejzákladnější hygienické zařízení. Jsou potřeba kroje, boty a není zřizovatel. V tradici pokračují oba jejich synové Martin Rychtera (tanečník) a Milan Rychtera (choreograf).
1972 Přes všechny nesnáze je dost vystoupení, soubor má 14. října 1972 pětisté vystoupení od svého vzniku a odjíždí na 3. zahraniční zájezd - Hornické slavnosti v Munsdorfu, NDR.
1973 4. zahraniční zájezd - Hornické slavnosti v Roneburgu, NDR.
1974 Hořeňák nadále se selskou tvrdohlavostí bojuje, navíc od toho roku je organizátorem mezinárodních folklórních slavností písní a tanců "Pod Zvičinou" a Bažantnice se stává místem každoročního setkávání souborů nejen z východočeského kraje. Zajímá se o něj hradecký i pražský rozhlas.
K 25. výročí vzniku souboru se dává tisknout nový propagační materiál a plakáty, natáčí se také poprvé pro televizi. Na návrh Národopisného ústavu v Praze se dávají šít nové kroje. V tom čase má soubor za sebou již několik zahraničních zájezdů a znovu se zakládá dětský soubor, který dostává název Hořeňáček. (Ten nyní vede Ing. Zdeňka Rychterová.)
1975 začal Hořeňák spolupráci s Československým rozhlasem, který si vybral z repertoáru Hořeňáku osm skladeb, což byl velmi pěkný úspěch. Soubor připravoval už druhé slavnosti písní a tanců Pod Zvičinou, zúčastnil se folklorních festivalů na Dětvě a v Českých Budějovicích. Připravoval nový program „Chléb a písně" - měl velký ohlas. Jezdil vystupovat do Prahy na Staroměstské náměstí, ale i do Strážnice, Budějovic a jinam.
1976 se Hořeňák dostal do Národní přehlídky folklorních souborů v Třinci, jíž se účastnilo 15 nejlepších souborů Čech a Moravy, a Hořeňák tu vybojoval hlavní cenu festivalu.
1977 Na celostátní přehlídce folklorních souborů v Košicích dostal festivalovou cenu za úspěšný programový blok Chléb a písně. Velmi dobrá práce je s dětmi, mají nové kroje a vystupují už i samostatně, ale musí jim hrát muzika velkého souboru, což je velmi náročné.
Autor textu: Josef Krám